Παρασκευή, 5 Οκτωβρίου 2012

Σε ιδιώτη και το αεροδρόμιο του Ακτίου

Μέχρι το τέλος του έτους αναμένεται να ξεκινήσουν οι διαγωνισμοί για την αποκρατικοποίηση έως και 22 περιφερειακών αερολιμένων από το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου.

Οι ιδιωτικοποιήσεις αυτές, που προβλέπονται από το Μνημόνιο, περιλαμβάνονται στην νέα εθνική στρατηγική για τα αεροδρόμια, που δημοσιοποίησε σήμερα ο υπουργός Υποδομών και Ανάπτυξης Κωστής Χατζηδάκης.
Όπως σημείωσε ο διευθύνων σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ Γιάννης Εμίρης έως και 22περιφερειακοί αερολιμένες θα ενταχθούν σε δύο ή τρεις συστάδες αεροδρομίων, με στόχο την παραχώρηση της εκμετάλλευσής τους σε ιδιώτες επενδυτές, οι οποίοι θα αναλάβουν και επενδύσεις, άνω των 200 εκατ. ευρώ, που απαιτούν οι αερολιμενικές υποδομές.
Σύμφωνα με το υπουργείο και το ΤΑΙΠΕΔ στη λίστα των προς αξιοποίηση αερολιμένων δεν θα βρίσκεται το «Ελ. Βενιζέλος» της Αθήνας (η τύχη του επαφίεται στην επερχόμενη διαπραγμάτευση Δημοσίου και Hochtief για την επέκταση της συγκεκριμένης σύμβασης).
Εκτός της λίστας είναι και το αεροδρόμιο του Ηρακλείου, που συνδέεται με την κατασκευή του νέου διεθνούς αερολιμένα στο Καστέλι. Μάλιστα, όπως τόνισε ο κ.Χατζηδάκης, εξετάζεται η κατασκευή του Καστελίου να μην προχωρήσει με το υπάρχον σχήμα – δηλαδή της σύμβασης παραχώρησης – αλλά να ενταχθεί σε κάποια συστάδα αεροδρομίων. Όπως συμπλήρωσε, αυτή η απόφαση θα ληφθεί το αμέσως επόμενο διάστημα.
Όσα μικρά αεροδρόμια δεν αποκρατικοποιηθούν, θα ενταχθούν σε μία κρατική ανώνυμη εταιρία που θα τα λειτουργήσει είτε από μόνη της, είτε παραχωρώντας το μάνατζμεντ σε ιδιώτη. Εξαιρούνται οι αερολιμένες Καστοριάς και Κοζάνης, που θα παραχωρηθούν στην Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας.
Πάντως, όπως τόνισε ο κ. Χατζηδάκης, η κυριότητα, ο έλεγχος και η εποπτεία όλων των αερολιμένων θα παραμείνει στο Δημόσιο, αφού με επερχόμενο σχέδιο νόμου η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) θα μετατραπεί σε ρυθμιστική αρχή αερολιμένων.
Εννέα στρατηγικοί άξονες
Σύμφωνα με το υπουργείο, οι εννέα στρατηγικοί άξονες που πρέπει να υπηρετηθούν από τη νέα αεροπορική πολιτική είναι:
- Η προσέλκυση επενδύσεων από τον ιδιωτικό τομέα
- Η παροχή ποιοτικών υπηρεσιών για την αναβάθμιση των αερολιμένων
- Η μετατροπή των περιφερειακών αεροδρομίων από πίστα προσαπογειώσεων σε τοπικούς πόλους ανάπτυξης
- Η στήριξη του τουρισμού
- Η παροχή ευνοϊκών συνθηκών για τους έλληνες και ξένους αερομεταφορείς για την αύξηση της επιβατικής κίνησης
- Η λειτουργικότερη συγκοινωνιακή σύνδεση όλων των περιοχών
- Η διευκόλυνση δια συνολικών ρυθμίσεων για την προσέλκυση αξιόπιστων επενδυτών
- Η εναρμόνιση με το κοινοτικό δίκαιο
- Τα άμεσα οικονομικά οφέλη για το κράτος και τους πολίτες, αλλά και η μη επιβάρυνση των φορολογουμένων
Όπως σημείωσε ο διευθύνων σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ, το εγχείρημα είναι υψηλής προτεραιότητα για τον φορέα και δεν θα γίνει ερήμην των τοπικών κοινωνιών.
Ο κ. Εμίρης σημείωσε ότι τα εν λόγω αεροδρόμια διαθέτουν το 50% της επιβατικής κίνησης της χώρας και έχουν σημαντικές δυνατότητας ανάπτυξης.Μάλιστα, συμπλήρωσε ότι παρόλη την κρίση, κατά μέσον όρο έχουν δείξει καλή οικονομική συμπεριφορά και τα μεγέθη τους είναι αυξητικά. Επίσης, συμπλήρωσε ότι τα περιφερειακά αεροδρόμια είναι καθαρά εξαγωγικός κλάδος, αφού είναι το67% της κίνησής τους είναι διεθνής και τα έσοδά τους είναι αποστασιοποιημένα από την ύφεση.
Όπως υπογράμμισε ο διευθύνων σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ, έχουν χωριστεί σε τέσσερις κατηγορίες.
Στην πρώτη ανήκουν Ρόδος, Θεσσαλονίκη, Κως, Κέρκυρα, Χανιά που έχουν κίνηση άνω του ενός εκατ. επιβατών κατ’ έτος (αθροιστικά το 2013 αναμένονται 13,4εκατ. επιβάτες) και έχουν ανάγκη για υποδομές ύψους 104 εκατ. ευρώ.
Στη δεύτερη ανήκουν Ζάκυνθος, Σαντορίνη, Μυτιλήνη, Μύκονος, Σάμος,Κεφαλονιά, Άκτιο και Καβάλα, που έχουν επιβατική κίνηση μεταξύ 250.000και 1 εκατ. επιβατών κατ’ έτος και συνολικά εκτιμάται ότι θα έχουν 3,9 εκατ.ταξιδιώτες το 2013. Οι ανάγκες τους σε επενδύσεις φτάνουν τα 95 εκατ. ευρώ.
Η τρίτη κατηγορία είναι τα αεροδρόμια στα οποία μετακινούνται από 75.000 έως250.000 επιβάτες κάθε χρόνο (Σκιάθος, Λήμνος, Αλεξανδρούπολη, Ν. Αγχίαλος,Χίος, Ιωάννινα, Κάρπαθος, Καλαμάτα, Άραξος, Λήμνος) , που το 2013 εκτιμάται ότι θα χρησιμοποιηθούν από 1,3 εκατ. επιβάτες, ενώ υπολογίζεται ότι θα χρειαστούν26 εκατ. ευρώ σε επενδύσεις.
Η τέταρτη κατηγορία είναι τα πολύ μικρά αεροδρόμια, με επιβατική κίνηση κάτω των 75.000 ατόμων κατ’ έτος που θα χρησιμοποιηθούν το 2013 από 0,3 εκατ.επιβάτες και θα χρειαστούν 14,2 εκατ. ευρώ σε επενδύσεις (Σητεία , Κύθηρα,Καστελόριζο, Ικαρία, Νάξος, Κάσος, Πάρος, Κάλυμνος, Σκύρος, Λέρος, Αστυπάλαια,Καστοριά, Μήλος, Σύρος, Κοζάνη).
Συνολικά, τόνισε ο κ. Εμίρης θα χρειαστούν 239 εκατ. ευρώ τα επόμενα τρία –τέσσερα χρόνια για τα εν λόγω αεροδρόμια, πέραν των ήδη προγραμματιζόμενων δημοσίων έργων.
Ο διαχωρισμός σε δύο ή τρία «μπουκέτα» θα γίνει κυρίως με βάση γεωγραφικούς όρους. Για τα μικρά αεροδρόμια, που δεν θα παραχωρηθούν άμεσα, θα συσταθεί ανώνυμη εταιρία διαχείρισης αερολιμένων (ΑΕΔΑ), η διαχείριση της οποίας θα επιχειρηθεί να δοθεί σε ιδιώτη.
Η παραχώρηση των αεροδρομίων θα γίνει για τουλάχιστον 30 έως 35 χρόνια. θα υπάρξει αρχικό εφάπαξ τίμημα υπέρ του δημοσίου και ετήσιες πληρωμές, πιθανώς αναλόγως των κερδών ή των εσόδων.
Η τιμολογιακή πολιτική θα γίνει με βάση τη βιωσιμότητα και την ανταγωνιστικότητα των αεροδρομίων, ο δε καθορισμός των ανώτατων τιμών θα προχωρά σε σχέση με τα ανταγωνιστικά και συγκρίσιμα αεροδρόμια.
Οι διαγωνισμοί θα προχωρήσουν σε τρεις φάσεις (πρόσκληση ενδιαφέροντος,έλεγχος προσφορών, οριστικοποίηση), που αναμένεται να διαρκέσουν τρία χρόνια.
Σύμφωνα με τον κ. Εμίρη, η διεθνής πρακτική θέλει την παραχώρηση να διαρκεί50 χρόνια, αφού «απλώνονται» οι χρεώσεις και διασφαλίζεται η ανταγωνιστικότητα των αεροδρομίων. Όπως τόνισε, το εγχείρημα αποτελεί υψηλή προτεραιότητα και μπορεί να προσελκύσει διεθνές και επενδυτικό ενδιαφέρον και συνδέεται με την βαριά βιομηχανία της χώρας.
Στον ενδεχόμενο να διαμορφωθεί καρτέλ στην τιμολόγηση των αεροδρομίων, ο κ.Εμίρης απάντησε ότι η ΥΠΑ θα έχει ενισχυμένες ρυθμιστικές αρμοδιότητες και θα παρακολουθεί στενά τον ιδιώτη επενδυτή.
Σε ερώτηση του «Βήματος» για το εάν ο συνδυασμός των μαζικών αποκρατικοποιήσεων αερολιμένων άλλων χωρών και του αρνητικού ονόματος που έχει κάνει η Ελλάδα, λόγω της εμπλοκής των συμβάσεων παραχώρησης των οδικών αξόνων,μπορεί να ελαττώσει το επενδυτικό ενδιαφέρον για τα αεροδρόμια, ο κ. Εμίρης απάντησε ότι δεν πρέπει να συγχέονται τα αεροδρόμια με τους οδικούς άξονες,αφού πρόκειται για υποδομές κατασκευασμένες, που χρειάζονται σχετικά μικρές επενδύσεις, σε αντίθεση με τους δρόμους, που πρέπει να κατασκευαστούν από την αρχή. Επίσης, σημείωσε ότι οι αερολιμένες δεν επηρεάζονται στον ίδιο βαθμό από την κρίση, αφού το 70% της κίνησης προέρχεται από το εξωτερικό.
Σχετικά με το «Ελ. Βενιζέλος» ο κ. Εμίρης σημείωσε ότι επιδιώκεται η επιτάχυνση των κινήσεων, όμως χρειάζεται και η συμφωνία με τον έτερο μέτοχο για την επέκταση της παραχώρησης και τον εξορθολογισμό των τελών. Στόχος του ΤΑΙΠΕΔ, συμπλήρωσε, είναι η μεταβίβαση και άλλου ποσοστού, που κατέχει το δημόσιο στο «Ελ.Βενιζέλος». Βέβαια, παραδέχθηκε ότι δεν έχουν ξεκινήσει οι σχετικές διαπραγματεύσεις.
Αναφορικά με το αεροδρόμιο του Καστελίου, ο κ. Χατζηδάκης σημείωσε ότι η οποία απόφαση θα ληφθεί σε σχέση με το τι μακροοικονομικό κλίμα θα δημιουργηθεί στη χώρα τους επόμενους μήνες, που θα επηρεάσει και την πορεία των συγχρηματοδοτούμενων έργων.
Σχετικά με τον ενδεχόμενο το αεροδρόμιο «Μακεδονία» να γίνει αυτοτελής παραχώρηση, ο κ. Εμίρης σημείωσε ότι θα αποδυνάμωνε την οικονομικότητα τόσο του ιδίου όσο και των όμορων αεροδρομίων.

thebest

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου