Aναδημοσιεύουμε απόσπασμα από ρεπορτάζ του Βήματος (tovima.gr) - AGRINIONEWS. Όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά «οι νέες εκλογές αποκτούν άρωμα της εκλογικής αναμέτρησης του
Ιουνίου 1985, οπότε ίσχυσε για πρώτη φορά η «λίστα», θα διενεργηθούν με βάση την απογραφή του 2001 και όχι του 2011 γεγονός που εγκυμονεί κινδύνους για την εγκυρότητά τους κυρίως όσον αφορά την κατανομή των βουλευτικών εδρών αν και έχει ήδη εξευρεθεί η «νομική φόρμουλα» ώστε να γίνει υπέρβαση των συνταγματικών προβλέψεων, θα ατονήσουν και θα εκμηδενιστούν οι απαγορεύσεις και οι περιορισμοί των υποψηφίων και θα περιοριστούν δραστικά οι εκλογικές δαπάνες του κράτους». Η Αιτωλοακαρνανία λοιπόν παραμένει 8εδρική και η εξήγηση έχει ως εξής:
Η απογραφή του 2011
Οι εκλογές της 17ης Ιουνίου 2012 αναμένεται να διενεργηθούν με βάση την απογραφή του 2001, μετά και την επίσημη παραδοχή της ΕΛΣΤΑΤ ότι αδυνατεί να ολοκληρώσει την επεξεργασία των στοιχείων της απογραφής του 2011, καθώς επίσης και με τους ίδιους σχεδόν εκλογικούς καταλόγους με τους οποίους διενεργήθηκαν οι εκλογές της 6ης Μαΐου, αφού δεν προβλέπεται να εγγραφούν νέοι ψηφοφόροι.
Παρά ταύτα, καταβάλλεται προσπάθεια οι εκλογικοί κατάλογοι να «εκσυγχρονιστούν» μετά και την πρόσφατη εκλογική αναμέτρηση. Έτσι, θα συμπεριληφθούν σ΄ αυτούς οι «παραληφθέντες» των προηγούμενων εκλογών και θα γίνουν οι αναγκαίες διορθώσεις (ταυτοπροσωπίες, παραλήψεις εγγραφών, αλλαγές στοιχείων, λανθασμένες διαγραφές, λανθασμένες μεταδημοτεύσεις, κ.λ.π.).
Τα στοιχεία της απογραφής, από την άλλη πλευρά, δεν επηρεάζουν το αποτέλεσμα των εκλογών και τα ποσοστά των κομμάτων που προκύπτουν στο σύνολο της επικράτειας με βάση τον αριθμό των εγκύρων ψηφοδελτίων.
Επηρεάζουν, όμως, τον αριθμό των εδρών κάθε εκλογικής περιφέρειας, οι οποίες, σύμφωνα με το Σύνταγμα, «ορίζονται με προεδρικό διάταγμα που εκδίδεται αμέσως μετά τη δημοσίευση στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως των επίσημων αποτελεσμάτων της απογραφής του νόμιμου πληθυσμού της χώρας». Το εν λόγω προεδρικό διάταγμα θα κατανείμει τις έδρες με βάση την απογραφή του 2001 με το σκεπτικό ότι «την ημέρα της προκήρυξης των εκλογών, που ήταν η 18η Μαΐου 2012, δεν είχε συμπληρωθεί ένας χρόνος από τη νέα απογραφή (διενεργήθηκε στις 24 Μαΐου 2011), έτσι ώστε να τεθεί σε ισχύ όπως προβλέπει το Σύνταγμα».
Παραμένει ωστόσο αμφίβολο αν η ερμηνεία αυτή θα αποτρέψει την κατάθεση ενστάσεων κατά του κύρους των εκλογών ή και την άσκηση διώξεων σε βάρος των στελεχών της ΕΛΣΤΑΤ για παράβαση καθήκοντος. Σε κάθε περίπτωση πάντως θα επιδιωχθεί μία άτυπη συμφωνία των πολιτικών κομμάτων για τους όρους διενέργειας των εκλογών. Η συμφωνία αυτή διευκολύνεται τόσο από το γεγονός ότι τα στοιχεία της απογραφής δεν επηρεάζουν το αποτέλεσμα όσο και από την εφαρμογή της «λίστας» στην εκλογική αναμέτρηση της 17ης Ιουνίου 2012.
Ιουνίου 1985, οπότε ίσχυσε για πρώτη φορά η «λίστα», θα διενεργηθούν με βάση την απογραφή του 2001 και όχι του 2011 γεγονός που εγκυμονεί κινδύνους για την εγκυρότητά τους κυρίως όσον αφορά την κατανομή των βουλευτικών εδρών αν και έχει ήδη εξευρεθεί η «νομική φόρμουλα» ώστε να γίνει υπέρβαση των συνταγματικών προβλέψεων, θα ατονήσουν και θα εκμηδενιστούν οι απαγορεύσεις και οι περιορισμοί των υποψηφίων και θα περιοριστούν δραστικά οι εκλογικές δαπάνες του κράτους». Η Αιτωλοακαρνανία λοιπόν παραμένει 8εδρική και η εξήγηση έχει ως εξής:
Η απογραφή του 2011
Οι εκλογές της 17ης Ιουνίου 2012 αναμένεται να διενεργηθούν με βάση την απογραφή του 2001, μετά και την επίσημη παραδοχή της ΕΛΣΤΑΤ ότι αδυνατεί να ολοκληρώσει την επεξεργασία των στοιχείων της απογραφής του 2011, καθώς επίσης και με τους ίδιους σχεδόν εκλογικούς καταλόγους με τους οποίους διενεργήθηκαν οι εκλογές της 6ης Μαΐου, αφού δεν προβλέπεται να εγγραφούν νέοι ψηφοφόροι.
Παρά ταύτα, καταβάλλεται προσπάθεια οι εκλογικοί κατάλογοι να «εκσυγχρονιστούν» μετά και την πρόσφατη εκλογική αναμέτρηση. Έτσι, θα συμπεριληφθούν σ΄ αυτούς οι «παραληφθέντες» των προηγούμενων εκλογών και θα γίνουν οι αναγκαίες διορθώσεις (ταυτοπροσωπίες, παραλήψεις εγγραφών, αλλαγές στοιχείων, λανθασμένες διαγραφές, λανθασμένες μεταδημοτεύσεις, κ.λ.π.).
Τα στοιχεία της απογραφής, από την άλλη πλευρά, δεν επηρεάζουν το αποτέλεσμα των εκλογών και τα ποσοστά των κομμάτων που προκύπτουν στο σύνολο της επικράτειας με βάση τον αριθμό των εγκύρων ψηφοδελτίων.
Επηρεάζουν, όμως, τον αριθμό των εδρών κάθε εκλογικής περιφέρειας, οι οποίες, σύμφωνα με το Σύνταγμα, «ορίζονται με προεδρικό διάταγμα που εκδίδεται αμέσως μετά τη δημοσίευση στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως των επίσημων αποτελεσμάτων της απογραφής του νόμιμου πληθυσμού της χώρας». Το εν λόγω προεδρικό διάταγμα θα κατανείμει τις έδρες με βάση την απογραφή του 2001 με το σκεπτικό ότι «την ημέρα της προκήρυξης των εκλογών, που ήταν η 18η Μαΐου 2012, δεν είχε συμπληρωθεί ένας χρόνος από τη νέα απογραφή (διενεργήθηκε στις 24 Μαΐου 2011), έτσι ώστε να τεθεί σε ισχύ όπως προβλέπει το Σύνταγμα».
Παραμένει ωστόσο αμφίβολο αν η ερμηνεία αυτή θα αποτρέψει την κατάθεση ενστάσεων κατά του κύρους των εκλογών ή και την άσκηση διώξεων σε βάρος των στελεχών της ΕΛΣΤΑΤ για παράβαση καθήκοντος. Σε κάθε περίπτωση πάντως θα επιδιωχθεί μία άτυπη συμφωνία των πολιτικών κομμάτων για τους όρους διενέργειας των εκλογών. Η συμφωνία αυτή διευκολύνεται τόσο από το γεγονός ότι τα στοιχεία της απογραφής δεν επηρεάζουν το αποτέλεσμα όσο και από την εφαρμογή της «λίστας» στην εκλογική αναμέτρηση της 17ης Ιουνίου 2012.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου